Colegio Sueco Gran Canaria
  • Hem
  • Om skolan
    • Kontakt/Personal
    • Vanliga frågor och svar
    • Systematiskt kvalitetsarbete
    • Virtuell tur i skolan
    • Röster om skolan
    • Lediga tjänster
    • Svenska Skolan i Media >
      • SSGC Konstprojekt
  • Facebook
  • Avgifter/GDPR
  • Läsåret
  • Dokument
  • Rektorsbloggen
  • Gran Canaria
    • Tennis
  • Betala faktura
  • Gamla rektorsbloggen

Roliga besök på skolan

19/4/2024

0 Comments

 
Bild
Den här veckan har vi haft besök av både en brandman och en ambulanssjuksköterska. Vi har haft roliga idrottslektioner på stranden och på Rocas tennisplan. Jag och Ika har varit i öknen och i Las Palmas. Följ med!
Bild
Varje vecka har 5:åringarna både bokstavskul med Naimi och mattelektion med Peter. Här arbetar de med bokstäver.
Bild
De är verkligen sugna på att lära sig mer!
Bild
Här har förskolan haft lite avslappning efter idrotten och drar "dagens hjälpis".
Bild
Temat om vatten har fortsatt och den här veckan fick barnen måla isbollarna som blev till av vattnet de frös in förra veckan.
Bild
Bild
Förskoleklassen och årskurs 1 gick med idrottsläraren Sara till vår tennisplan här på Rocas. De tränade på både padel och tennis.
Bild
De fick också ett mycket spännande besök av ambulanssjuksköterskan Magnus!
Bild
Eleverna fick även vara med när Magnus visade och berättade.
Bild
På tekniken arbetade klassen med uppfinningen hjulet och tillverkade bilar.
Bild
Studenten Kim tog med en elev i taget ut och arbetade med geobräda.
Bild
Med hjälp av gummiband gör de olika geometriska figurer.
Bild
Här är årskurs 2-3 på väg till en idrottslektion på stranden.
Bild
Det blev brännboll!
Bild
Nästa idrottslektion gick även de till tennisbanan och tränade olika slag.
Bild
Tillsammans med studenten Vendela tränar klass 2-3 på problemlösning.
Bild
Bild
Årskurs 4-6 är i final i schack-VM! Nästa torsdag möter de Maputo. Så spännande! ​
Bild
Här arbetar de med stegvisa instruktioner som kompisen sedan får utföra.
Bild
Redovisning av instruerande texter i mindre grupper.
Bild
Bild
I veckan kom brandmannen Christer på besök till klassen. De fick en lektion i viktig brandkunskap.
Bild
I fredags blev det en svettig fotbollsmatch på stranden.
Bild
Skönt att svalka sig lite efteråt.
Bild
När jag gick till lunchen en dag i veckan mötte jag det här underbara gänget. Självklart ställde de upp på en gruppbild.
Bild
De är riktigt flitiga med sitt skolarbete och inspirerar varandra till fina betyg.
Bild
Bild
När vi var på IKEA förra veckan köpte vi nya kärl till sopsorteringen. Vi skrev ut skyltar i samma färg som kommunens sopsortering så att vi ska lära oss det.
Bild
I måndags gick vi förbli blomsteraffären i centrum och köpte en blomma till vår lokalvårdare Anna. Hon har brutit fingret men är nu äntligen tillbaka hos oss.
Bild
I helgen köpte vi lite vårgodis till personalen. Det är de verkligen värda!
Bild
Bild
Tre Hjärtan håller på att renovera så nu har vi bytt "ände". Barnen tycker att det är lite kul med nya platser.
Bild
Vi får lika god mat som vanligt. Här ugnsbakad fisk med potatis och aioli.
Bild
Alla väljer vilka grönsaker de vill ha
Bild
Bild
Bild
I onsdags var vi på AW på Nitos igen. Lika gott och trevligt som vanligt!
Bild
I söndags gjorde vi oss i ordning för att gå till kyrkan.
Bild
Det var näst sista gången det var gudstjänst i kyrkan. Så oerhört sorgligt. Idag är det sista.
Bild
Vi passade på att tacka för den här tiden. Så oerhört många fina minnen vi har härifrån. Alla fina gudstjänster, skolavslutningar, Luciatåg, basargruppen, julspel, föreläsningar, mammaträffar med mera.
Bild
Det var fint att få lyssna på Peter som predikade.
Bild
Bokhyllorna i korridoren har jag designat för många år sedan.
Bild
Några ord som jag tog med mig den här veckan.
Bild
Efteråt kändes det lite tomt och vi ville inte åka hem. Vi tog en taxi till Riuhotellet vid öknen i Playa del Ingles.
Bild
Bild
Den här vägen tycker jag är den smidigaste om man vill se öknen men inte gå så långt (eller bli så sandig).
Bild
Bild
Oerhört fridfullt och mäktig natur.
Bild
Vi passade på att ta några foton.
Bild
Bild
Bild
Bild
Här finns också ett mysigt glasställe men vi stannade inte där den här gången.
Bild
Bild
Vi gick istället in på hotellet. Det står att det endast är för hotellets gäster men vi frågade om vi fick köpa något att dricka och det gick bra.
Bild
Vi kom mitt i middagstid så vi var nästan ensamma.
Bild
Det är alltid bra underhållning här. Vi kom för att lyssna på pianomusik men idag var det en kille som sjöng. Vi hade en fin söndagskväll men valde att åka hem och äta.
Bild
Det är någon som alltid sitter och väntar på oss när vi kommer hem.
Bild
Bild
I fredags eftermiddag hade jag en tid hos reumatologen. Efter läkarbesöket åkte vi in i stan.
Bild
Bild
Bild
Vi parkerade vid marknaden i gamla stan och promenerade.
Bild
Vi gick till hotell Madrid och åt.
Bild
Bild
Bild
Bild
Bild
Otroligt vackra blommor. Vårkänslor! Någon som vet vad dessa blommor heter?
Bild
Bild
Här var helt fullt men de hämtade ett bord och duka upp till oss.
Bild
Vi delade grillad ost till förrätt. Så gott!
Bild
Bild
Kycklingburgare.
Bild
Ika satt kvar och njöt i solen och jag gick i några butiker.
Bild
Det blev en mysig eftermiddag i Las Palmas.
Bild
Jag köpte en skimrande klänning på Toto.
Bild
Jag köpte även byxor och en topp i samma material men i en annan färg.
Bild
I lördags morse gick jag upp och simmade medans Ika följde med Annica till en grönsakshandel i San Fernando.
Bild
Här är allt lokalt producerat och väldigt billigt.
Bild
Bild
Bild
Bild
Det här handlade Ika. Allt kostade strax över 5 euro.
Bild
Bild
Jag har äntligen bäddat med det guld och vitrandiga settet jag köpte på Zara.
Bild
Det matchar fint tyget på stolarna som vi klädde om. Här sitter jag nu och skriver och som vanligt har jag en ambiance från Youtube på TV:n.
Bild
Matchar också tapeten och de vackra rosettkrokarna från Svenskt Tenn som vi har fått av Kitty och Lennart.
Bild
Så här ser det ut från balkongen idag. Ljuvligt väder! Ika bakar bullar och jag ska simma.

Jag önskar er en fin vecka!

0 Comments

Your comment will be posted after it is approved.


Leave a Reply.

    Bild

    Josefine Karlsson

    Jag heter Josefine och du är hjärtligt välkommen till min blogg. Här kan du läsa om mitt liv på soliga Gran Canaria. Jag har världens bästa jobb som rektor på Svenska skolan i San Agustin. Förutom detta skriver jag om mitt stora intresse för inredning, utflykter på ön och andra ting som ligger mig varmt om hjärtat. Följ med!​

    Bild

    Arkiv

    Juni 2025
    Maj 2025
    April 2025
    Mars 2025
    Februari 2025
    Januari 2025
    December 2024
    November 2024
    Oktober 2024
    September 2024
    Augusti 2024
    Juni 2024
    Maj 2024
    April 2024
    Mars 2024
    Februari 2024
    Januari 2024
    November 2023
    Oktober 2023
    September 2023
    Augusti 2023
    Juni 2023
    Maj 2023
    April 2023
    Mars 2023
    Februari 2023
    Januari 2023
    December 2022
    November 2022
    Oktober 2022
    September 2022
    Augusti 2022
    Juni 2022
    Maj 2022
    April 2022
    Mars 2022
    Februari 2022
    Januari 2022
    December 2021
    November 2021
    Oktober 2021
    September 2021
    Augusti 2021
    Juli 2021
    Juni 2021
    Maj 2021
    April 2021
    Mars 2021
    Februari 2021
    Januari 2021
    December 2020
    November 2020
    Oktober 2020
    September 2020
    Augusti 2020
    Juli 2020
    Juni 2020
    Maj 2020
    April 2020
    Februari 2020
    Januari 2020
    December 2019
    November 2019
    Oktober 2019
    September 2019

    RSS-flöde

välkommen till svenska skolan

Calle Las Pitas 6
Urbanización Rocas Rojas
35100 Playa del inglés
​E-post: [email protected]
Bild
Administration powered by BEAC Mundial SL.
© COPYRIGHT 2015. ALL RIGHTS RESERVED.
  • Hem
  • Om skolan
    • Kontakt/Personal
    • Vanliga frågor och svar
    • Systematiskt kvalitetsarbete
    • Virtuell tur i skolan
    • Röster om skolan
    • Lediga tjänster
    • Svenska Skolan i Media >
      • SSGC Konstprojekt
  • Facebook
  • Avgifter/GDPR
  • Läsåret
  • Dokument
  • Rektorsbloggen
  • Gran Canaria
    • Tennis
  • Betala faktura
  • Gamla rektorsbloggen